Veel concurrentie voor taxi’s in Den Bosch

Een manier voor mensen om jezelf te vervoeren in Den Bosch is om ‘een taxi te nemen’. In steden als Den Bosch zijn er meestal veel taxi’s die bijvoorbeeld handig zijn voor toeristen die niet bekend zijn met de stad. De tarieven van taxi’s variëren over de hele wereld en veroorzaken vaak discussie over wat het beste prijsmechanisme zou moeten zijn.

Prijzen taxi Den Bosch

In Den Bosch beginnen taxi’s met een relatief hoog vast bedrag van € 7,50, steeds meer met het aantal kilometers dat de bestuurder moet rijden (een variabel bedrag). De vraag is; welk deel van de bevolking vraagt ​​om taxi’s? Het antwoord hangt af van de stad en de afstanden die erbij betrokken zijn. Laten we voorlopig een taxi in Den Bosch als voorbeeld nemen. Kijk hier voor scherpe prijzen van taxi’s in Den Bosch.

Veel toeristen nemen een taxi in Den Bosch

Lokale mensen in Den Bosch die redelijke baan hebben, hebben meestal een eigen auto. En aangezien Nederland een klein land is, gebruiken veel mensen een fiets om naar het werk te gaan, die vaak worden gesubsidieerd door hun werkgever, omdat het verschillende voordelen heeft (bijvoorbeeld de productiviteit verhogen omdat de gezondheid van de werknemer verbetert). Dit betekent dat de meerderheid van de mensen die taxi’s gebruiken in Den Bosch toeristen en ouderen zijn. Ze kennen de straten van de stad niet en hebben een taxi nodig om ze naar hun hotels en andere plaatsen te brengen. Ouderen nemen vaak een taxi omdat ze niet meer goed in staat zijn om zelf in een auto te rijden.

Alternatieven voor een taxi in Den Bosch

De goedkopere alternatieven voor taxi’s zijn bussen, metro’s of trams. Daarom is de vraag naar taxi’s in Den Bosch behoorlijk elastisch. Wanneer prijzen boven een bepaald drempelniveau stijgen, zijn steeds meer consumenten bereid om goedkopere alternatieven te gebruiken. Het voordeel van het gebruik van taxi’s in Den Bosch in vergelijking met andere openbaar vervoersmogelijkheden is het comfort en de onafhankelijkheid van stations.

Concurrentie en taxi’s in Den Bosch

Er zijn veel markten waar perfecte concurrentie aanwezig is. Er moet echter aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan voordat een markt een volledig evenwicht qua concurrentie kan bereiken. Er moet oneindige vraag en aanbod zijn, homogene producten worden verkocht, goede informatie aanwezig zijn en de toegangsdrempels zijn laag. Deze kenmerken zijn aanwezig bij de taximarkt in Den Bosch. De taximarkt is eenvoudig. In theorie zijn de toetredingsdrempels om een taxibedrijf te beginnen laag. Iedereen met een rijbewijs kan taxichauffeur worden. De enige voorwaarde is dat een taxi chauffeur kennis moet hebben over de straten van Den Bosch en zijn infrastructuur. Anders is hij niet in staat zijn werk uit te voeren. Deze lage toetredingsdrempels zijn tegelijkertijd voordelig en schadelijk voor de taximarkt in Den Bosch.

Kans op concurrentie taxi’s groot in Den Bosch

Het voordeel zit hem in het feit dat taxichauffeur zijn niet zo moeilijk is. Tegelijkertijd is het probleem dat deze lage toetredingsdrempels een enorm aanbod van taxi’s in Den Bosch kunnen creëren en vervolgens mogelijk een overaanbod kunnen creëren. Het overaanbod van taxi’s was het geval tijdens de grote depressie in New York en Washington, toen de werkloosheidscijfers hoog waren en mensen nieuwe banen moesten vinden. Dit leidde tot nieuwe regels (The Economist, 2012).

Regulering om teveel concurrentie in Den Bosch te voorkomen?

Het is duidelijk dat regulering noodzakelijk is om tot een efficiënt resultaat te komen. Anders zal ongereguleerde concurrentie betekenen dat de tarieven voor een taxirit dalen tot een bedrag dat gelijk is aan de kosten van de chauffeur (The Economist, 2012). De meeste steden worstelen nog steeds met het perfecte systeem om de problemen binnen de taximarkt aan te pakken. In veel landen leidt de regulering van de taxivergunningen tot een opwaartse druk op de taxikosten. Het risico is dat de taximarkt kan verdwijnen omdat de kosten van het nemen van een taxi in sommige gevallen simpelweg te hoog zijn en mensen de taxi vervangen voor een goedkopere optie zoals de metro.